Undervisning

Først og fremmest underviser jeg udfra Komplet Sangteknik og glæder mig over hvor godt denne teknik virker. Jeg er ofte imponeret og har en stærk tro på denne teknik, også set i lys af min længere uddannelse på konservatorie etc.

Igennem en hel del års erfaring med at undervise i sang og sangteknik og via at have været sangstuderende selv, er det blevet mere og mere tydeligt for mig hvad jeg synes virker effektivt og godt, i forhold til undervisnings metoder. Ofte har jeg selv modtaget undervisning af fantastiske lærere og har efterfølgende søgt at finde ind til hvad det præcist var de gjorde, der var så godt! Derfor interesserer jeg mig meget for selve filosofien og visionerne bag diverse undervisnings metoder. Denne nysgerrighed går også ud på at finde ud af hvad det er der inspirerer og motiverer en sangelev i indlæringsfasen. Dette synes jeg skal betragtes som værende på lige fod med selve det tekniske, det hele hænger sammen og det ene virker ikke uden det andet. Dvs. vi har at gøre med den lidt rationelle side af sangteknik og det at lære og synge, i det hele taget, og så den side der handler om hvordan vi optimalt forstår og indlærer teknisk information og de ideer vi bliver introduceret for.

Da jeg mener at de fleste mennesker idag er meget observerende, nysgerrige og positivt kritiske personer med en fint udviklet sans for individualitet, synes jeg det er utrolig vigtigt at sørge for at hver elev forstår tekniske ideer etc. på den måde der virker bedst for dem. Dette kan være lidt “tricky” fordi vi alle er så forskellige.

Nogle sangere forstår ting bedst via auditive eksempler, andre via illustrationer/tegninger, nogle kan godt lide at mærker hvad der sker rent fysisk med kroppen/halsen under sang, andre vil gerne have grundige forklaringer for at forstå tingene i et mere rationelt perspektiv og igen er der andre som bedst kan lide at sætte et mere følelses mæssigt perspektiv på det hele for at forstå det bedst.

Når jeg underviser forsøger jeg hele tiden at sikre mig at sangeren jeg underviser virkelig forstår hvad han gør; nemlig hvad han gør når noget fungerer rigtig godt og hvad han gør når noget fungerer knapt så godt. Dette er for at sikre at han aktivt kan analysere og opdage små problmer efterhånden som de kommer frem og efterhånden selv kunne blive i stand til at løse disse problemer. På den måde får sangeren udviklet sin egen “værktøjskasse”, som jeg kalder det, som han bruge når han har brug for det.

Dette er en af grundene til at jeg altid opfordrer elever til at have en bog hvor de skriver alt det ned de lærer, som virker godt. I forlængelse af det opfordrer jeg altid meget motiverede elever til at optage deres sangtimer så de kan lytte og evt. renskrive brugbar viden.

Mange siger at de kan gøre så mange ting teknisk rigtigt når de har undervisning men at de så ikke er i stand til det når de øver derhjemme, selv. Dette er årsagen til at jeg intenst forsøger at involvere eleven i sin egen indlærings process ved at lade dem samle så mange success oplevelser med teknik, som muligt, for derefter at få dem analyseret og skrevet ned/optaget.

Yderligere, som en meget vigtig del af den måde jeg underviser på, synes jeg det er utrolig vigtigt aldrig at overskride en sangers/elevs intigritetsgrænser. Jeg mener det er altafgørende for en successfyldt sangundervisnig at en elev ikke føler der kunne være så og så mange årsager til at netop han ikke skulle kunne være en rigtig dygtig sanger. Jeg har igen og igen oplevet at spændinger, usikkerhed, og tekniske problemer forsvinder hurtigt når man introducerer og arbejder med enkle, tekniske øvelser der giver hurtige og langtidsholdbare resultater. På den måde vil sangeren føle at hans stemme fungerer rigtig fint. Så kan han arbejde udfra et perspektiv om at han har lyst til at synge mere og lære mere, ikke udfra frygt eller øvelser der tager for lang tid at mestre.

Jeg mener at øvelser indenfor Komplet Sangteknik (udviklet af Cathrine Sadolin) er den bedste måde at arbejde med dette på.

At lære at synge bedre skal være sjovt og rart, ikke frustrerende!

Der er blevet sagt og skrevet så meget om hvordan stemmen relaterer til vores psyke. Det er jeg helt enig i! Dog har jeg valgt en retning i den måde jeg underviser på, hvor jeg laver en tydelig skillelinie imellem de to emner. Jeg tror at det for mange mennesker kan være ligesom at være i terapi at lære at synge, hvilket kan være skønt, men jeg mener at der skabes de bedste vilkår for et sundt indlærings miljø hvis man fokuserer på selve det at synge og får skabt gode oplevelser med det. Dette er for at give eleven et “frit rum” hvor eventuelle “bonus gevinster” af psykisk karakter får lov til at komme af sig selv, som et resultat af hans egen indsats. En sanglærer er ikke psykolog og skal derfor kun hjælpe sangere til at blive bedre til at synge og ikke blande sig i mere dybt liggende processer hos den enkelte elev/sanger.

Leave a Reply