Om øvning

Min erfaring er, at der er mange forskellige forståelser af selve det, at øve sig. Nogle mennesker klør på med stor entusiasme og stædighed i deres øvning og har det ok med at blive frustrerede, når det hele ikke lyder præcis, som de gerne vil have det. Andre lader sig slå forholdsvist hurtigt ud/af banen, hvis de oplever at det de øver sig på ikke lykkes hurtigt og de forfalder til at “øve sig”, når de er til sangundervisning, dvs. de betragter sangtimen som et sted, hvor de har mulighed for at øve sig.

Uanset hvordan vi vender og drejer det, så er der nogle grundlægende ting man må tage med i betragtning, når man vil blive bedre til at synge: Det kræver øvning! Dvs. man er nødt til at forholde sig til, hvordan man bedst muligt laver en realistisk øveplan og opstiller mål for sit niveau som sanger, som er opnåelige.

Hvis vi ser alene på øvningen, så er det helt klart, at for alle gælder det om:

  • Evnen til at koncentrere sig – evt. kan dette trænes gradvist
  • Evnen til at holde fokus på det man øver sig på – dvs. ikke skifte rundt mellem alle mulige forskellige tekniske/kunsteriske/musiske ideer
  • At være i stand til at ‘troubleshoote’ på de ting, der evt. ikke fungerer – dvs. tage noter fra sangtimen i brug, koble erfaringer fra øvelser der minder om det man netop øver på, læse op på viden omkring det man vil lære osv.
  • At have stor tålmodighed – dvs. at man ikke lader sig ‘tænde af’ at skulle øve noget mange, mange gange. Rent sangteknisk er det dog ekstremt vigtigt, at man ikke øver noget der gør ondt i stemmen, mange gange
  • At kunne værdsætte selv små fremskridt – det er ekstremt vigtigt, at holde hovedet koldt på en sådan måde, at man bevarer et overblik over de ting man rent faktisk lykkes med. Mange mennesker skynder sig videre og begynder at fokusere på alt det de ikke kan, så snart de har lært noget. Mere vil have mere!

Implementering af teknik: Jeg vil til enhver tid anbefale, at man får koblet sangtekniske øvelser til musikalske oplevelser, dvs. at få teknikken ‘ind i musikken’. Her kan det være en god ide, at få øvet en teknisk ide på flere forskellige sange, i flere forskellige stilarter, tempoer og måske endda forskellige tonearter mm. Det korte og det lange er, at det tager TID, at få koblet tekniske øvelser til deciderede musiske oplevelser, hvor man synger ‘fra hjertet’. Hvis man vil have et realistisk indblik i, hvor meget der egentlig er normalt at øve sig, så kan man med fordel læse Daniel Coyles bog “The Talent Code”.

At øve teknik for teknikkens skyld giver, efter min mening, ikke megen mening. Dog bliver mange mennesker grebet af at blive super dygtige til teknik. Der går ‘sport’ i det hele og måske vurderes eget musiske talent efter selve den vokaltekniske præstation. Her vil jeg klart anbefale, at man indimellem stopper op og tager et ‘reality check’ på sig selv, hvor man vurderer, om man er på vej i den retning, som man egentlig vil. Jeg vil dog indrømme, at i nogle situationer er det virkelig dejligt, at få helt styr på teknikken, hvor man virkelig føler at ‘verden bare kan komme an’! Oftest hænger det dog sammen med, at man, af den ene eller den anden grund, har oplevet at stemmen svigtede, at andre har kommenteret på ens tekniske niveau etc. Jeg har endda oplevet, at voksne mennesker er påvirkede af en eller anden sanglærers uhensigtsmæssige kommentarer, som f.eks. “Du skal ikke synge sopran. Det egner din stemme sig ikke til”, “Du synger ikke rent, så du kan spille på congaer i stedet for at synge” etc. etc.

 

 

Leave a Reply